Totaal aantal pageviews

donderdag 12 februari 2015

Dromen, durven en vooral doen.....

Wie heeft dat niet.... dromen!

En dan heb ik het niet over de 50-tinten-grijs-boeken en nu ook actueel na gisteravond de film.... Natuurlijk droom ik daar ook over... hoewel ik meestal te kort slaap om mijn dromen te onthouden :)

Maarre..... dromen doe ik wel over 'hoe onze Frenk en Derek' in de wereld staan en nog verder zullen gaan staan. Of ze beetje voldoende 'body' hebben om de (zakelijke) wereld aan te kunnen etc.

Onherroepelijk herkenbaar - dat ook jij droomt over je privé-leven en over diegene die dichtbij je staan.

Zakelijk dromen doen we ook - ik zeker als ik eerlijk ben. Kan ik met bedrijf en collega's doelen halen die je voor ogen hebt. Kan ik die kwekers weer eens geld laten verdienen.....
Laatste zit een grote gedrevenheid in, komend uit opgroeien in tuinders-gezins-bedrijf, waar de tomatenprijs vaak onderwerp van gesprek was aan keukentafel. En met name wat me altijd verbaasde dat we blijkbaar niet in staat waren om daar invloed op uit te oefenen.....
Afhankelijk van de bank om je financiën in orde te krijgen, en dan zeker afhankelijk van veiling, die dan zogenaamd in de weer was om je product zo goed mogelijk in prijs te kunnen laten verkopen.
Als je zo opgroeit in een gezin met financiële pieken en dalen, heb je collectieve gedrevenheid om het anders te willen doen.
En dan niet alleen daar over te dromen om het anders te willen doen, maar nadrukkelijk ook durven te doen. Over-leven is meervoud van lef - zei ooit een ondernemend iemand, en dat is momenteel actueel ook nadrukkelijk aan de hand in tuinbouw- en sierteeltland.

Grote uitdaging is om dan ook niet te blijven hangen in dromen - lees: visies opstellen en daar op afstuderen :)
Maar juist ook nadat je voor 70% beschreven hebt hoe je tegen de wereld aankijkt, en welke rol het bedrijf waar je werkt daar op in kan spelen, dan toch vooral ook aan de slag te gaan!

Lef hebben, durven - live on the edge, het randje opzoeken en gewoon doen. Natuurlijk ga je wel eens op je bek, of heb je het volledig mis, maar er gebeurt wel wat.
Mensen zien dat je aan de slag bent gegaan, dat je wat doet, dat er beweging zit.
Dat zorgt voor dat je in beeld bent. Da's de basis om überhaupt te kunnen verkopen.
Iedere verkoop start met in beeld zijn. Blijkbaar hebben we daar in tuinbouw beetje moeite mee, om onszelf en ons product in beeld te brengen, en dan niet natuurlijk vanuit product-functioneel.
Maar juist vanuit de uiteindelijk doelgroep - 80-90% van alle planten worden door vrouwen gekocht. Dus het gaat om sfeer, het gaat om emotie, het gaat om die 50-tinten-grijs-waar-blijkbaar-die-vrouwen-naar-smachten - ow?

Werk-ze - en wees niet bang dat je in beeld bent...... - verkoop start met in beeld zijn, met marketing & promotie :)


Voor wie wil dromen, durven en vooral doen - is dit boek een aanrader van Ben Tiggelaar 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten